|
Probeer het zelf eens...
Pyrogravure hoeft geen dure hobby te zijn :
reeds voor een 100-tal euro kan je het
basismateriaal aanschaffen waarmee je de
eerste stappen kan zetten.
In het kort leggen we je hier enkele
basisprincipes van het pyrograveren uit, en
geven je wat informatie over het nodige
basismateriaal.
Al doende leert men :
In pyrografie bestaat er echter maar één
enkele regel : al doende leert men.
Oefenen en experimenteren bijven de
hoofdzaak voor een mooi resultaat !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pyrograveren met RELIËF
|
|
Wanneer men de meeste facetten van het pyrograveren
onder de knie begint de krijgen, wordt de verleiding
groot om het hout zelf te gaan bewerken, om door het
aanbrengen van RELIËF een bijkomende dimensie in te
voeren in de pyrogravure-werken.
Zoals voor een normaal pyrogravure-werk start men door
met potlood een tekening aan te brengen op een
geschaafde plank.
|
|
|
|
Essentieel hier is het gebruik van lindenhout, dat
zich door zijn zacht en homogeen weefselstructuur
gemakkelijk laat insnijden. Met een freze (bovenfreze)
gaat men eerst langs de buitenrand op maximale diepte
volledig rond de tekening, zodat men een rand
overhoudt die men kan gebruiken als kader voor het
pyrogravure-werk.
|
|
|
|
Daarna wordt zeer voorzichtig het overtollige hout
weggestoken of -gesneden. Hiervoor gebruikt men het
typisch gereedschap van een houtbeeldhouwer : met de
kleine handsnijmesjes wordt langs de potloodtekening
gesneden, waarna met de kleine beitels de eerste
houtmassa wordt weggesneden. Vervolgens kan het nodig
zijn om met grote beitels van een aangepaste vorm de
andere houtdelen weg te halen, o.m. met een holle
kreuzebeitels, een bolle goersje, of met platte
beitels.
|
|

|
|
Het is voortdurend nadenken over wat moet worden
weggesneden en wat kan blijven : indien men, zoals
bij de vleermuis hieronder, schuine vlakken wenst te
maken, dienen deze logisch aan te sluiten op de
uitstekende delen zoals de nerven hieronder.
|
|
|
|
Alvorens de eerste stappen in de pyrogravure te
zetten, dient men de verschillende stiften en
hun mogelijkheden zorgvuldig uit te proberen :
puntjes, letters, rechte en kromme lijnen, grotere
oppervlaktes, inkervingen, enz... Door het wijzigen
van de temperatuur kunnen ook kleurmotieven worden
uitgetest, van lichtbruin tot bijna zwart.
|
|
|
|
|
|
Eens de gewenste RELIËFstructuur werd bekomen,
wordt alles zorgvuldig bijgewerkt met diverse
schuurpapieren. Slechts daarna kan het eigenlijke
pyrograveerwerk worden aangevat. De keuren die in
het hout worden gebrand ondersteunen het RELIËF. Het
samengaan van RELIËF en kleur biedt de pyrograveur
bijna onbeperkte mogelijkheden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|